woensdag 6 oktober 2010

Fieldtrip: BKKC

Wat is BKKC?

BKKC is een koepelorganisatie die uit een fusie komt van veel verschillende bedrijven. BKKC is dus een koepelorganisaties voor respectievelijk beeldende kunst, muziek, film en literatuur. Maar het bkkc gaat nog een stap verder. Het richt zich ook op de disciplines theater, dans, vormgeving en architectuur.
Enkele klanten van BKKC zijn: makers, kunstinstellingen, overheden, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven in Brabant. Ze kloppen bij ons aan. Of wij zoeken ze op. Wat we bieden? Kunstinhoudelijke ondersteuning. Maar ook bedrijfsmatige raad en daad.


In zeven werkwoorden samengevat: wij adviseren, subsidiëren*, beïnvloeden, initiëren, netwerken, ontwikkelen en verbinden.







Personeel:

Het BKKC bestaat uit 5 afdelingen:

·      Directie & staf
·      Informatie, communicatie & ondersteuning
·      Overheid, maatschappelijk organisaties, bedrijfsleven
·      Kunstinstellingen en makers
·      Bureau subsidies

Het bedrijf heeft momenteel 37 medewerkers die verdeeld zijn over deze afdelingen.

Missie:

wij gaan strategische projecten aanjagen, kansrijke initiatieven ondersteunen en inspelen op urgentie en actualiteit. Zo doen we recht aan de overtuiging die we met de provincie delen

Visie:

cultuur is het vliegwiel van de Brabantse samenleving en economie

Bron: http://www.bkkc.nl/introductie/
wat valt me op aan de organisatie?

Het is op het eerste gezicht een heel bedrijfje vlakbij het station, wat helemaal niet opvalt. Ik had verder nog nooit van BKKC gehoord en toen ik binnen kwam, kreeg ik ook niet echt veel duidelijkheid. Er stonden boekenkasten met boeken en tijdschriften, een receptie en wat kunstwerken. De kunstwerken waren dan ook eigenlijk het enige wat me opviel, en wat het BKKC meer maakt dan een gewoon bedrijfje. Er stonden vreemde kunstwerken van dieren, en een “geurmachine” dat bleek ook een kunstwerk te zijn en dat was wel eigenlijk een lelijk kunstwerk, terwijl de dieren kunstwerken veel “mooier” en opvallender waren, terwijl ze wel helemaal achterin stonden. Ik denk dat als die kunstwerken meer naar voren gehaald worden, het bedrijf een stuk opvallender is.

Wat doet de organisatie goed?

Ik vind het hele concept van het BKKC een goed initiatief. Ze proberen alle vormen van cultuur meer onder de mens te brengen en openheid creëren tussen mens en cultuur.

Wat doet de organisatie minder goed?

Ik denk dat het BKKC zich meer bekend moet maken onder “jongeren”. Misschien door (meer) social media in te zetten, of een ludieke actie in de stad organiseren. Het viel me namelijk op dat weinig mensen uit mijn klas wisten wat het BKKC nou precies was.

Waar zie ik verbeterpunten?

Ik zie dus verbeterpunten in de marketing strategie van het BKKC.

Wat zijn mijn belangrijkste leerpunten van de fieldtrip?

Allereerst heb ik beter inzicht gekregen in wat het BKKC nou precies is. Verder heb ik geleerd hoe belangrijk subsidies zijn voor dit soort organisaties. Dit soort bedrijven hebben geld nodig, veel geld. Aan sponsors hebben dit soort bedrijven weinig, omdat sponsors er iets voor terug willen hebben. Ook denk ik dat dit soort organisaties best belangrijk kunnen zijn voor bijvoorbeeld beginnende bandjes. Een project wat momenteel loopt bij het BKKC is Popsport. Dit is een project waarbij verschillende bandjes mee kunnen doen aan een wedstrijd. Maar hoe dit project zich naar mijn mening onderscheid van soortgelijke wedstrijden voor beginnende bandjes, is dat het hier niet zozeer gaat om wie er het beste kan zingen of gitaar spelen, om wie de grootste ontwikkeling door maakt. Doormiddel van workshops en lessen leren de bands professioneler over te komen wat momenteel ook een trend is binnen Nederland.

Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan je werkveldoriëntatie? (AANSLUITEND BIJ TOEKOMST)

Omdat ik nog niet echt duidelijk weet wat ik met mijn toekomst wil, is dit een goede ervaring voor mij geweest omdat ik nu meer inzicht heb in wat een “kenniscentrum” als het BKKC doet. Ik denk alleen wel dat dit niet echt iets voor mij is, omdat mijn interesses hier niet liggen. Mijn interesses liggen meer bij bv. Poppodia, theater en musical en niet bij zo’n “koepelorganisatie”

Door in de gevolgde fieldtrips een pro actieve houding aan te nemen heb ik de competentie netwerken goed verantwoord. Met een pro actieve houding bedoel ik dat ik actief ben betrokken bij de fieldtrip en stel ik veel vragen om mijn interesse in het werkveld duidelijk te maken. Door op deze manier ik contact te komen met diverse werknemers en ondernemers binnen het werkveld bouw ik een goed netwerk op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten