Wat is Breda photo?
Breda Photo is een vijf weeks internationaal foto festival dat in 2003 voor het eerst werd georganiseerd in Breda. Op dit festival laten meer dan 50 internationale fotografen hun visie op de wereld zien. De kern van het festival: een enorme reeks aan exposities in alle musea en galerieën van Breda. Dit jaar werd het festival voor de vierde keer georganiseerd en had het een samenwerkingsverband met België en in het bijzonder met de Belgische kunstacademies.
Wat was de opdracht?
De opdracht was om met een groep van ca. 5 personen een digitale foto-expositie te maken van hoe wij Breda Photo ervaren en beleven. We moesten door middel van foto’s de volgende thema’s uitbeelden:
1. Shine a light
In de fotografie wordt regelmatig gewerkt met belichting. Een schaduw laten werpen op een object of juist een onderdeel scherp uitbelichten legt nadruk of accenten.
Hiermee kan de fotograaf betekenis en mate van belangrijkheid en aanwezigheid meegeven aan zijn compositie. In dit thema vragen wij jullie krachtige beelden te maken van onderdelen in Breda Photo die jullie opvallen. Registreer wat “in jouw lens valt”. Wat is opmerkelijk, iconisch, vernieuwend, uniek. Dit kunnen kunstwerken of noviteiten zijn, beelden of verbanden die opgeroepen worden, maar ook verrassende verbindingen die je bijvoorbeeld ziet met de stad. Geef Breda Photo weer vanuit jullie eigen waarneming.
2. Give colour to your experience
Kleurgebruik is erg belangrijk in de fotografie. Gebruik van zwart-wit, sepia, kleuraccenten bepalen vaak gevoelswaarden in een foto. Minstens zo sterk als het gefotografeerde object geeft kleur emotionele lading en de beleving ervan weer. Probeer jullie beleving tijdens Breda Photo vast te leggen. Niet alleen in mimiek, maar vooral ook abstract, associatief en via kleurgebruik.
3. I see I see What you don’t See
Door te spelen met diafragma en sluitertijd experimenteer je met scherptediepte. Soms vestigen fotografen aandacht op een klein scherp detail en lijken de grote aanwezige objecten te verdwijnen in deze focus. De aanwezigheid van zaken lijkt te verdwijnen. Het gebruik van vervaagde abstracte onderdelen in voor of achtergrond daarentegen maakt dat we onze eigen beelden moeten scheppen, het oog verliezen voor hetgeen hier aanwezig is of sterker nog veronderstellingen van een achtergrond automatisch ingevuld worden. De fotograaf die hier expliciet automatisme weet te doorbreken verrast ons vaak of schept even wanorde in ons brein. Jullie moeten op zoek naar datgene wat jullie missen op Breda Photo. Wat is er niet aanwezig wat je bewust geworden van het begrip “scherptediepte” wel verwacht zou hebben. Breng deze lacunes scherp in beeld. Aan jullie hier invulling aan te geven, te denken valt aan onderwerpen, verbindingen met de stad, innovaties, iconen etc.
4. In the picture
Wie zetten we op de foto? In close-up of als groep. Dit thema richt zich op de wie-vraag. Welke potentiele doelgroep zien jullie voor Breda Photo (en waarom)? Wie zijn de targetgroepen of zouden dit moeten zijn? Misschien is je tijdens je bezoek een bijzondere bezoeker opgevallen. Maar centraal staat een beeld te scheppen van de (potentiële) bezoeker van Breda Photo.
5. Photoshop: The future
We vragen jullie om één uniek product dat de toekomst van Breda Photo weergeeft. Waar staat dit evenement over vijf jaar en/of waar zou het naar toe moeten groeien. “Photoshop: The Future” is een open opdracht die meerdere oplossingen kent. Zo ook het product. Enerzijds denken wij aan een collage of bewerkte foto waarin elementen van de toekomst terugkomen, maar evenzogoed kan dit een geheel andere vorm hebben, geschikt voor merchandising of expositie in een vitrine. In ieder geval veel succes en inspiratie gewenst.
Hoe heb ik dit aangepakt?
We hadden in onze groep 5 personen zitten waarvan er twee goed met fotografie overweg konden. Deze vaardigheid kwam dus goed van pas voor deze opdracht. We liepen door Breda en probeerde middels simpele dingen de thema’s vast te leggen. Zo hebben we het thema shine a light uitgewerkt middels een reflectie in een raam, wat een heel leuk effect opleverde. Het thema give colour to your experience to hebben we vastgelegd door zwarte en witte ballonnen op 1 foto te zetten. Zo hebben we een heel letterlijke beeld vastgelegd van een “zwart-wit” foto. Op deze manier gingen we alle thema’s langs en hebben we met ons gevoel en wat creativiteit veel leuke foto’s gemaakt.
Wat valt op aan Breda Photo
Ten eerste is het een groot festival wat vrij lang duurt, namelijk vijf weken. De afgelopen twee edities heeft het festival gebruik gemaakt van grote fotodoeken. Deze doeken werden geëxposeerd in het Chassepark en waren dus echte eyecatchers.
Wat ook op viel aan dit festival is dat ze gebruik maakten van de gehele binnenstad. Bezoekers konden de foto’s dus in de gehele binnenstad vinden.
Wat doet de organisatie goed?
De organisatie maakt dus gebruik van verschillende expositiegelegenheden en zijn dus door heel Breda te vinden. Het is dus moeilijk om erover heen te kijken. Verder heeft Breda photo ook belangrijke samenwerkingsverbanden met kunstacademies wat ook een sterk punt van het festival is.
Wat doet de organisatie minder goed?
Gezien de grootte van het festival is denk ik dat iedereen in Breda bekend kan zijn met het festival. Dit was echter niet zo. Vele studenten in de leeftijdscategorie 18-23 wonende in Breda wisten niet van het festival af. Hierdoor is het handig de marketing meer op deze jongeren af te stemmen zodat ook deze groep bekend wordt met het festival.
Verder is er binnen de stad weinig promotie naar het festival. Gezien de omvang en de plaats van het festival is er in de binnenstad meer promotie nodig middels bijvoorbeeld posters en grote spandoeken in de winkelstraten.
Wat zijn mijn belangrijkste leerpunten van de fieldtrip?
Mijn belangrijkste leerpunten van deze fieldtrip komen onder andere van de presentatie in het Breda’s museum van Ad vlemmings. Hij vertelde het verhaal dat als ik echt iets wil, ik alles kan bereiken wat ik maar wilt en dat vind ik een heel belangrijke eigenschap van een manager.
Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan mijn werkveld oriëntatie? (AANSLUITEND BIJ TOEKOMST)
Deze fieldtrip heeft een belangrijke bijdrage geleverd voor mijn toekomst als vrijetijdsmanager. Ik heb geleerd dat als ik echt iets wil, ik veel kan bereiken. Deze gedachte moet ik vast houden als manager omdat dat eigenschappen zijn die ik echt nodig heb als manager. Het lukt misschien niet binnen een dag of een week, maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Verder is ook in deze fieldtrip gebleken dat contacten binnen het werkveld belangrijk zijn en om deze goed te onderhouden omdat ik met goede contacten meer kan bereiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten